Knapt en ripe etter måneder blant steinene i strandkanten
For å gi deg en følelse av robustheten og kvaliteten på systemets design, kan vi starte med en historie fra en av våre kunder.
Det var januar da oppdretteren Egil Kristoffersen & Sønner mistet sin Blueye Pioneer ROV under en operasjon i Nord-Norge. Tjoret på ROV-en deres ble fanget i båtens propell og ROV-en ble borte. Vind og snø gjorde letingen etter dronen vanskelig. Etter å ha søkt hjelp på Facebook, ble den etter et par måneder endelig funnet liggende blant steiner i vannkanten.
Da vi mottok ROV-en til service på Blueye-kontoret, hadde den noen ytre skader på thrustere og tjor. Likevel hadde resten av dronen knapt fått en ripe, og innsiden var helt intakt. Vi var i stand til å fikse dronen deres og kunne sende den tilbake til dem i løpet av to dager. Siden innsiden av ROV-en var uskadd, kunne de hente alle videoene og bildene fra den siste operasjonen. Det er det vi kaller en robust ROV!
Vi hevder at den er "brukervennlig"
Begrepet "Brukervennlig" har blitt en klisjé, men helt uunngåelig når man skal beskrive flotte produkter. Vi krever alle at produktene vi bruker er enkle å håndtere – hvorfor skulle ikke vi det? La oss forklare hvorfor Blueye ROV-ene faktisk er brukervennlige.
Oppe og går på mindre enn ett minutt
Vi tør å si at du vil være operativ med ROV på mindre enn ett minutt. Alt du trenger å gjøre på stedet er å trykke på en knapp for å slå på Surface-enheten, bruke den medfølgende magneten til å slå på ROV-en, starte Blueye-appen på telefonen eller nettbrettet, og koble til den valgte kontrolleren og riktig WiFi Nettverk. Så enkelt som det.
"Plug and play" eksternt utstyr med Blueye Smart Connectors
Blueye X3 ROV bruker Blueye Smart Connector for å koble til eksternt utstyr. Disse smartkoblingene inkluderer et kretskort som inneholder metadata om det tilkoblede utstyret. Hvis du kobler til et ekkolodd, vil Blunux-operativsystemet starte de nødvendige programvaremodulene automatisk, og fortelle Blueye-appen at et ekkolodd er koblet til. Det er ikke behov for manuell konfigurasjon, bare plugg den inn og fest utstyret med en skrue eller to.
Vedlikehold og støtte er gjort enkelt med trinnvise instruksjoner
Med mindre du er en ekte tech-nerd, vil du sikkert ikke bruke tid på å feilsøke eller konfigurere fartøyet; du vil bare at den skal fungere til arbeidet du har foran deg. Som Blueye-bruker vil du ha tilgang til et omfattende bibliotek med videoer, manualer, artikler og andre støttefunksjoner i vårt Blueye-hjelpesenter. Hvis du har et problem du ser ut til å ikke finne ut av selv, er ingeniørene våre tilgjengelige for ekstern støtte.
Blueye ROV-ene er også enkle å betjene. Alle deler som er utsatt for slitasje er enkle å håndtere, og du kan reparere eller erstatte dem med grunnleggende verktøy.
Norsk kvalitet – hele veien
Blueye undervannsdroner er designet, utviklet, testet, produsert og støttet i Norge.
Som en ledende havnasjon med en av de lengste kystlinjene i verden, er vi stolte av vår kunnskap om havet. Blueye-teamet legger ned daglige timer for å opprettholde denne arven og bevise hvorfor folk fortsetter å sette sin tillit til norsk design og kvalitet. Dette kan virke som store ord, men la oss forklare hva vi mener med å si «norsk kvalitet».
Automatiserte teststasjoner sikrer den nødvendige kvaliteten i enhver ROV
Vår produksjonspartner, Inission, er bare 1 time fra Blueye-hovedkvarteret. Inission har siden 2021, satt sammen og kjørt Blueye ROV-er gjennom automatiserte teststasjoner for å sikre at ROV-ene holder den nødvendige kvaliteten. En av flere viktige teststasjoner er trykkkammeret. Hver eneste Blueye ROV går gjennom automatisert trykktesting for å sikre at ingen O-ringer mangler eller er skadet, og at enheten er fullstendig forseglet.
Hvis det oppdages et problem i de forskjellige teststasjonene, mottar Blueye-teamet også en direktevarsling i vårt interne kommunikasjonssystem. På denne måten kan vi kontakte Inission direkte for å hjelpe til med å løse problemet i sanntid.
Sporbarhet og identifikasjon av alle deler av et Blueye-produkt
Full sporbarhet og identifikasjon på alle deler gjør oss i stand til å spore og oppdage kvalitetsproblemer. Hvert enkelt produkt vi produserer har sin unike identifikasjon. Hvert elektronikkkort er tildelt et unikt identifikasjonsnummer, enten som en QR-kode trykt på tavlen, som et serienummer skrevet inn i flashminnet, eller begge deler. Selv våre minste produkter, som Blueye Smart Connector Blindplug, har sitt eget unike serienummer trykt på pluggen og i minnet på kretskortet.
Testing i virkelige miljøer
Vi har ingen kunder (så vidt vi vet) som bruker Blueye ROV utelukkende for dykking i et basseng. Så hvorfor skal vi gjøre testene våre i et? Vi vet at våre kunder er ute i grumsete farvann, sterke strømmer og dykker blant strukturer som fiskemerder, rørledninger og skip. Kontoret vårt er strategisk plassert rett ved Trondheimsfjorden, for at vi raskt skal komme oss ut i all slags vær for å teste utstyr og innovasjoner i virkelige miljøer.
Hvis du noen gang skulle trenge service på ROV-en din
Vi snakker om hvor enkelt det er å utføre service på enheten selv. Imidlertig kan det være tilfeller der du rett og slett ikke ønsker å bruke tiden din på dette, eller andre spesielle tilfeller der det oppstår mer kompliserte feil.
Vi mottok nylig en Pioneer ROV fra 2019 med over 240 kjente dykk inn for en rask service. Som du kan se på bildet nedenfor, har ROV-en vært mye brukt og det hvite dekselet har blitt gult. Etter en sjekk foreslo vi å bytte thruster og thrusterdeksel og bytte ut tjoret - noe som gjorde den årlige servicekostnaden, inkludert nye deler, kostende kun USD 450! Det er lave vedlikeholdskostnader til at enheten har vært brukt i snitt minst 5 ganger i måneden.