Hvordan Noble gjennomførte 19 ballasttank-inspeksjoner på kun to dager

torsdag 20. juni 2024 / Blueye Kontoret

I offshore boring er det viktig å sørge for at fartøyene er trygge og stabile. Ballasttanker og thrustere må sjekkes jevnlig, men vanlige metoder kommer ikke uten risiko og høye kostnader.

Her kommer bransjelederen, Noble Corporation, inn i bildet. De har endret hvordan de utfører slike inspeksjoner, som har resultert i en raskere, tryggere og billigere prosess. Nysgjerrig på hvordan? Vi tok en prat med Dean Duric fra Noble for å høre mer om hvordan de bruker sitt nye inspeksjonsverktøy.

En "Game Changer"

Etter sammenslåingen med Maersk Drilling i 2022, tok Noble i bruk en Blueye X3 mini-ROV for sine inspeksjoner. Dette har ført til betydelig reduksjon i tid, kostnader og risikoer knyttet til inspeksjonene. Vi snakket med Dean Duric, Marine Section Leader og Barge Engineer i Noble Corporation med over 15 års erfaring som Master Mariner. I en videosamtale med oss delte han sine erfaringer med X3 og hvordan utstyret har vært en "game changer" for deres arbeid.

Vi ringte Dean Duric fra Noble for en liten chat om dere bruk av undervanndsroner for ballasttank og propell inspeksjoner.

Noble har hovedsakelig brukt sin Blueye X3 til ballasttank-inspeksjoner, hvor de en gang inspiserte 19 ballasttanker på kun to dager! Duric fortalte om en nylig operasjon:

Jeg har brukt den mye den siste uken. Vi inspiserte tanker som var 90-95% fulle, og navigerte gjennom mange rom, rammer og åpninger. I begynnelsen var det tidkrevende, men med bedre planlegging reduserte vi tiden betraktelig. Vi har fullført mange ballasttank-inspeksjoner med utstyret, og spart over 150 arbeidstimer, sannsynligvis mer!
- Dean Duric, Marine Section Leader, Noble Corporation.

Clips from ballast tank inspection onboard Noble Drill Ship using the Blueye X3 mini-ROV. See full video at the end of the article.

Bedre oversikt enn med dykkere

Dean never at han ble imponert over videokvaliteten fra dronen, som ga bedre oversikt enn ved tradisjonelle inspeksjoner med dykkere. Bedre visuell data hjelper teamet hans med å utføre grundigere inspeksjoner og ta smartere vedlikeholdsvalg.

Jeg ble overrasket over kvaliteten på dronevideoene. Det er super god kvalitet, og i noen områder ser jeg bedre enn når jeg inspiserer som dykker.
- Dean Duric, Marine Section Leader, Noble Corporation.

Trondheim Havn's tug boat of which the fender was lost.
Skjermbilde av droneopptak fra ballasttank-inspeksjon hvor Dean navigerte gjennom flere rom med små åpninger. Photo: Dean Duric, Noble Coperation
High Capacity battery swap
Skjermbilde av droneopptak fra ballasttank-inspeksjon. Photo: Dean Duric, Noble Coperation
Trondheim Havn's tug boat of which the fender was lost.
Skjermbilde av droneopptak fra ballasttank-inspeksjon. Photo: Dean Duric, Noble Coperation
Noble Ballast Tank Inspection
Skjermbilde av droneopptak fra ballasttank-inspeksjon. Photo: Dean Duric, Noble Coperation

Hvorfor ballasttank-inspeksjoner er viktige

Ballasttanker er avgjørende for å holde skip, inkludert Noble Corporations borerigger, stabile og strukturelt sikre. Regelmessige inspeksjoner er nøkkelen til å hindre korrosjon og strukturelle problemer som kan sette fartøyets sikkerhet i fare og redusere verdien. Tradisjonelt betydde dette å sende inn dykkere eller tømme tankene, begge deler risikofylt og dyrt.

Å droppe disse inspeksjonene kan over tid føre til store problemer, som strukturelle feil og kostbare reparasjoner. I tillegg utgjør det trange og utfordrende miljøet i ballasttankene en stor risiko for dykkerne. Derfor er det viktig å finne tryggere og mer effektive måter å inspisere disse tankene på.

Det er helt klart store risikoer ved å bruke dykkere, spesielt hvis du ser på hvor mye teamet, inkludert meg selv, er utsatt når vi går inn i tankene. Det finnes ingen prislapp, ingen stor nok sum, til å gjøre opp for risikoen.
- Dean Duric, Marine Section Leader, Noble Corporation.

Thrusterinspeksjon i Ghana – Sparte opp mot 2 millioner kroner

Noble Corporation brukte også sin Blueye X3 for en kritisk thrusterinspeksjon på Noble Venturer, et boreskip lokalisert i Ghana, i juni i fjor. Teamet mistenkte at fiskegarn hadde viklet seg inn i akterthruster. Duric delte suksesshistorien: "Ved å bruke mini-ROV bekreftet vi at thruster var fri for garn og tau. Vi sparte betydelig tid og penger." Alternativet ville vært å vente på et dykketeam og stoppe hele boreoperasjonen, noe som ville kostet opp mot to millioner kroner.

Trondheim Havn's tug boat of which the fender was lost.
Skjermbilde fra inspeksjonen som viser at thrusteren var fri for fiskenett og tau. Photo: Jørgen, Noble Coperation
High Capacity battery swap
Skjermbilde fra inspeksjonen som viser at thrusteren var fri for fiskenett og tau. Photo: Jørgen, Noble Coperation
Noble Venturer Boreskip Photo: Noble Coperation / noblecorp.com

Noble kjøpte nylig det nye Blueye Høykapasitetsbatteriet, for å øke operasjonstiden. Batteriet ble lansert i slutten av 2023, og mer enn dobler dykketiden. Dean nevnte; "Jeg bruker det nye høykapasitetsbatteriet i alle mine tankdykk. Med dette batteriet kan jeg nå sannsynligvis fullføre tre hele tanker - Lett. Det fungerer veldig bra i ballasttankene."

Blueye Academy trening in Trondheim

For å få mest mulig ut av Blueye-systemet, sendte Noble fire teammedlemmer til treningsprogrammet vårt i Trondheim. Treningen dekker introduksjon til grunnleggende tekniske detaljer om Blueye systemet, hvordan man kan løse undervannsoppgaver, databehandling og utføring av vedlikehold. Duric roste treningsprogrammet, og sa;

Jeg syntes kurset var veldig bra, med mye praktisk informasjon. Det har hjulpet oss med å utføre oppgavene våre mer effektivt. Jeg anbefaler treningen for alle som skal bruke enheten.
- Dean Duric, Marine Section Leader, Noble Corporation.

Henrik Rassmussen fra Noble deltar på Blueye Academy treningsprogrammet i Trondheim, Norge. Photo: Blueye Robotics

Langt fra et leketøy

Når han ble spurt hvorfor ikke flere selskaper bruker droner for tankinspeksjoner, reflekterte Dean over hvordan han tror mange kanskje ikke forstår kapasiteten til Blueye ROV-en og hva den kan håndtere. Han tror folk sammenligner den med flyvedroner, “Sånne vanlige flyvedroner som koster rundt 6000 kr, og ikke er i stand til å gjøre stort. De tar helt feil. Blueye-dronen er ikke et leketøy."

Hvis det var opp til meg, hvis jeg fikk bestemme, ville jeg definitivt brukt Blueye ROV-er i stedet for dykkere. Jeg ville hatt en på alle skip."
- Dean Duric, Marine Section Leader, Noble Corporation.

Nobles bruk av Blueye X3 mini-ROV er et stort skritt fremover i offshoreboring. Ved å øke sikkerheten, redusere kostnadene og gjøre inspeksjonene mer effektive, setter Noble nye bransjestandarder. Suksesshistoriene fra deres ballasttank- og thrusterinspeksjoner viser hvor revolusjonerende denne teknologien kan være for tradisjonelt vedlikehold.

Ta kontakt