1. DESIGN
Det unike designet til Blueye dronen spiller en viktig rolle i å muliggjøre intuitiv håndtering og samtidig levere video i høy kvalitet.
Stabilisering
Om du har undersøkt markedet for undervannsdroner, har du sannsynligvis lagt merke til Blueye-dronen og dens unike form. Den vertikale fasongen gjør dronen mer stabil fordi tyngdepunktet og oppdriftssenteret er lengre fra hverandre. Dette gir økt stabilitet ved manøvrering og filming under vann. Hvor andre ROV-er kanskje tilbyr større bevegelsesfrihet, vil Blueye-dronens form la deg holde en stødig posisjon, selv med kraftig drag fra kabelen. Dronen er i tillegg utformet med finner som demper svingninger fra bølger. Dette gir jevne og myke bevegelser i videoen under opptak.
Pålitelig og robust
Mange av kundene våre jobber i hardt vær og trenger utstyr som kan takle tøffe forhold. Det at Blueye-teamet holder til nært kysten i Norge, gjør at vi kan vi teste prototypene våre i autentisk klima, for å sikre at de tåler krevende havforhold med utfordrende vær.
"Vi jobber ofte i utfordrende vær, noe som kan begrense bruken av industrielle ROVer. Blueye dronen håndterer forholdende utmerket og holder en stødig posisjon, også i urolig sjø." - Morten Nystad, Nordlaks
2. PROGRAMVARE
Blueye-appene
Vi har designet et dronesystem som styres fra Blueye-appen installert på smartenheten din. Dette gir stor fleksibilitet og sikrer at du alltid har tilgang til de nyeste funksjonene. Det vil ikke være behov for tilleggsprogrammer eller annet utstyr som vanligvis krever ekstern strømtilkobling. Du styrer dronen enkelt ved å koble din mobile enhet til spillkontrolleren via Bluetooth, og til dronen via Wi-Fi. Du kan også bruke berøringskontrolleren på skjermen. Med Blueye Observer-appen kan du enkelt koble flere enheter til dronens Wi-Fi, og se videostrømmen på flere skjermer samtidig.
Intuitiv kontroll
Vårt tekniske team står bak Blueye sitt avanserte kontrollsystem som gjør det enkelt for deg å styre dronen. Blueye-systemet lar deg koble nesten alle typer Bluetooth-kontrollere til dronen. I stedet for å bruke tid på å lære deg avanserte ROV konsoller, vil en vanlig spillkontroller kunne gjøre den samme jobben. Funksjoner som auto-dybde og auto-heading ble utviklet for å hjelpe deg å holde en stabil kurs og dybde mens du dykker. De automatiske kontrollene gjør det også enkelt å bevege seg i en rett linje uten å manuelt kompensere for strømmer og drag i kabelen.
Under en live boreoperasjon måtte jeg overlate kontrolleren til et tilfeldig besetningsmedlem på boreriggen. Siden jeg har full tillitt til kontrollsystemet vi har utviklet, var jeg helt trygg på at han ville klare å kontrollere dronen og holde den i posisjon inntil jeg var tilbake. - Andreas Viggen, Blueye Engineer
Kontinuerlige programvareoppdateringer
For å sikre at du alltid har et best mulig inspeksjonsverktøy klar til bruk, gjør vi nye funksjoner tilgjengelig for alle Blueye-kunder gjennom appene våre. To eksempler på dette er de nylig lanserte funksjonene for live-streaming og rapportering. Med live-streaming funksjonen kan dronepiloten dele live video direkte i et Microsoft Teams-møte. Hvem som helst kan delta for å se inspeksjonen i sanntid og samarbeide eksternt. Det å innhente og behandle relevant informasjon er også viktige trinn i inspeksjonsprosessen. Derfor har vi gjort det enkelt å lage en profesjonell dykkerapport direkte i Blueye-appen. I løpet av få minutter har du en ferdig generert rapport (PDF / Word) klar til å deles med kolleger fra smartenheten din.
3. HÅNDTERING
Mobilitet
Undervannsinspektører jobber på forskjellige lokasjoner og reiser ofte alene. Da vi utviklet dronen, hadde vi alltid i bakhodet at den skulle være enkel å transportere. Blueye dronen veier kun 9 kg, noe som gjør det enkelt for en person å håndtere under reise. Vi tilbyr også en spesialtilpasset Zarges transportkasse med hjul, som kan holde dronen og utstyr trygt på reise. Vi mener det er viktig at kunder kan ta i bruk utstyret med en gang. Du trenger ikke å være en sertifisert ROV-pilot for å håndtere Blueye dronen; hvem som helst kan bruke den. Det tar bare minutter å koble til og ta i bruk dronen, noe som gjør den til et effektivt verktøy for daglige oppgaver og operasjoner.
Dronen er lett å ta med på oppdrag. Vi kan utføre effektive inspeksjoner med redusert risiko for ansattes helse og sikkerhet. - Frank Ellingsen, OceanFront
Lite vedlikehold
Nedetiden for undervanns-utstyr er vanligvis høy på grunn av krevende miljøet under vann og tøff håndtering på land. Vi ønsket å endre på dette. Det robuste designet og høykvalitets-materialene sikrer stor pålitelighet med minimalt behov for vedlikehold. Det eneste vedlikeholdet som trengs etter bruk, er lett skylling i ferskvann og ladding av batterier. Vi ønsket også å redusere tiden når du faktisk trenger service. Alle deler som er utsatt for slitasje kan byttes ut, og du kan enkelt gjøre dette selv. Batteriet kan også byttes ut mens du er ute i felten for å øke driftstiden.
4. KVALITET
En annet kriteria for å gjøre et produkt brukervennlig er å sikre at kvaliteten oppfyller dine krav og forventninger. Du skal ikke behøve å bekymre deg for at produktet går i stykker eller krever mye vedlikehold. Våre undervannsdroner har lang levetid, takket være kvalitet i alle ledd. Dette merkes gjennom hele vår produktlinje. Ikke bare i materiell og utvendige deler, men like tydelig i elektronikk, programvare og kundeservice. Om du har tillit til kvaliteten på verktøyet ditt, kan du fokusere på oppgaven foran deg og utføre jobben mer effektivt.
Prototyper
Vi har alltid vært konsekvente på grundig testing av prototyper. Testene blir utført i de samme omgivelsene og situasjonene våre kunder møter. Ingeniørene våre gjennomfører tester på Blueye-båten hver uke for å få den komplette brukeropplevelsen; inkludert transport, oppsett og tilkobling, kontrollering og etterbehandling.
Vi har brukt tusenvis av timer på å teste dronen. Hver gang vi finner noe som er forstyrrende eller ikke fungerer slik vi ønsker, er jobben vår å gjøre de nødvendige endringene for å gjør det lettere for våre brukere. - Borja Serra, Blueye Engineer
5. BRUKERSTØTTE
Blueye teamet
Ingen produkter er garantert å aldri få problemer. Men hvis du noen gang trenger brukerstøtte, er vi alltid tilgjengelig. Blueye teamet består av dedikerte ingeniører og bransjeeksperter, hvorav mange har jobbet i Blueye siden begynnelsen. Du vil motta svar innen 24 timer etter at du har kontaktet oss, og vi stolte av å kunne tilby kundeservice i høy kvalitet med en tilfredshetsvurdering på 98%.
Svært profesjonell og øyeblikkelig service fikk oss i gang igjen med minimal nedetid. - Blueye-kunde
Blueye hjelpesenter
Vi har også utviklet et Blueye hjelpesenter, hvor du kan finne artikler, FAQs, videoopplæring og illustrerte instruksjoner som hjelper deg med å løse problemer på egenhånd. Vi tror å jobbe proaktivt kontra reaktivt, som en del av å skape en brukervennlig produkt-løsning.
DEN TOTALE BRUKER-OPPLEVELSEN
I vårt tilfelle har 'brukervennlig' en bred betydning, hvor det ikke bare refererer til selve håndteringen av dronen, men brukeropplevelsen i sin helhet. Du skal kunne jobbe friksjonsfritt fra start til slutt. Fra innkjøp til håndtering til vedlikehold. Det er derfor vi legger all vår innsats i hvert trinn av kundeopplevelsen, slik at du skal få den beste og mest brukervennlige undervannsdronen på markedet.
Denne artikkelen er basert på det populære Blueye Webinaret «Hva gjør en undervannsdrone brukervennlig?», tilgjengelig for streaming on-demand.
Er du interessert i hvordan din arbeidsplass kan dra nytte av en Blueye-drone? Bestill en online demo med en av våre droneeksperter og se dronen i aksjon.